Trápia vás návaly tepla? Môže za to menopauza!

Návaly tepla - Feminox.sk

Za návaly tepla môže vo väčšine prípadov menopauza

Príznaky menopauzy dokážu potrápiť nejednu ženu. Návaly tepla, nadmerné potenie, zmeny nálad a celý rad ďalších nepríjemností otrávia život na niekoľko mesiacov, v niektorých prípadoch až na niekoľko rokov. Návaly tepla v období menopauzy trápia až 70 % žien. Ako sa im čím najlepšie vyhnúť?

Ako sa prejavujú návaly tepla?

Návaly tepla sú náhle pocity horúčavy v oblasti tváre či hornej časti trupu. Často sú sprevádzané sčervenaním tváre, potením alebo búšením srdca. Niektoré ženy pri návaloch tepla pociťujú tiež záchvaty úzkosti. Návaly spôsobuje náhly pokles estrogénu v ženskom tele počas menopauzy. Organizmus sa s tým snaží vysporiadať, to vedie k prehrievaniu organizmu a následnému pokusu o ochladenie, čo spôsobuje návaly tepla. Čo s tým môžete robiť?

Ochlaďte sa

Keď príde nával tepla, ochlaďte sa. Máte hneď niekoľko možností:

  • Dajte si sprchu alebo si aspoň ochlaďte tvár studenou vodou. Pomôcť vám môže aj ručný ventilátor.
  • Vypite studený nápoj.
  • Pri návaloch tepla v noci vám pomôže studená voda v pohári pri posteli.
  • Neprehrievajte izby. Cez deň sa pohybujte v izbovej teplote pod 21 °C, v noci okolo 18 °C.

 

Zmeňte spôsob obliekania

Pri návaloch tepla vám pomôže aj jednoduchá zmena obliekania:

  • Zaraďte do svojho šatníka najmä bavlnené oblečenie, ktoré dobre saje pot. To sa týka aj posteľnej bielizne.
  • Obliekajte si niekoľko vrstiev. Keď príde nával tepla, rýchlo si môžete jednu alebo viac vrstiev vyzliecť.
  • Na noc zvoľte ľahké bavlnené pyžamo alebo nočnú košeľu.

 


Náš tip: Prečítajte si aj článok, ako sa vyrovnať s výkyvmi nálad počas menopauzy.


 

Zmeňte stravovanie

Sladké či kalorické pokrmy si z času na čas neodpustí žiadna z nás. A niekedy to možno nie je iba z času na čas. Avšak práve kalórie a ťažko stráviteľné jedlá prispievajú k priberaniu na váhe a prebytočný tuk, ktorý sa vytvára, negatívne ovplyvňuje hormóny. A to predovšetkým hormóny estrogén, prolaktín a testosterón. Pokiaľ hladiny prvých dvoch ženských hormónov klesá, do popredia sa dostávajú mužské hormóny. Tie zapríčiňujú napríklad rast tmavých chĺpkov na tvári, vypadávanie vlasov alebo mastnú pokožku.

Čo by ste mali zaradiť do svojho jedálnička, aby ste zmiernili príznaky menopauzy? Vždy je potrebné, aby boli do stravy zaradené polonasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú napríklad v rastlinných olejoch, orechoch alebo v rybách. Poznáte bulgur, bataty, quinou? Skúste ich používať namiesto tradičných príloh. Okrem toho, že sa váš žalúdok bude cítiť oveľa ľahšie, ich chuť si isto zamilujete.

Nezabudnite ani na dostatočný pitný režim – voda je v menopauze mimoriadne dôležitá.

Do svojho jedálnička zaraďte orechy, ryby a samozrejme viac ovocia a zeleniny.

Návaly tepla quinoa - Feminox.sk

Fytoestrogény – záchrana pre ženy

Fytoestrogény, teda rastlinné hormóny, sú v období menopauzy veľmi dôležitou zložkou. Nahrádzajú totiž funkciu ubúdajúcich ženských hormónov. Ich doplnením sa zmierňujú nepríjemné príznaky menopauzy. Fytoestrogény sa v organizme dokážu správať ako naše vlastné hormóny, a návaly tepla tak strácajú na intenzite.

Nie všetky chýbajúce zložky sa však dajú jednoducho doplniť stravou. Veľa žien preto siahne po hormonálnej liečbe, ktorá je často spojená s nepríjemnými nežiadúcimi účinkami. Na trhu je i mnoho výživových doplnkov založených na prírodnej báze. Nie je však jednoduché vybrať si z obrovského množstva, ktoré nám súčasný farmaceutický priemysel ponúka. Pri rozhodovaní vždy pozerajte zloženie. Najúčinnejšie budete proti návalom tepla bojovať spolu s bylinnými výťažkami z rastlín ako sú angelika lekárska, ženšeň či jam čínsky. Najlepšie je, ak tabletky obsahujú i vápnik, ktorý chráni vaše kosti.

Zhrnutie:

  • Návaly tepla trápia až 70 % žien v menopauze.
  • Na zmiernenie návalov tepla sa ochladzujte, zmeňte spôsob obliekania a stravovania.
  • Do jedálnička zaraďte orechy, ryby a viac ovocia a zeleniny.
  • Zamerajte sa na výživové doplnky na prírodnej báze.