Osteoporóza. Ako chrániť svoje kosti v období menopauzy?

Osteoporóza v menopauze - Feminox.sk

Ako menopauza ovplyvňuje vaše kosti?

Ten moment v živote každej ženy, kedy si povie – je to tu, menopauza… Zo začiatku ide o desivé uvedomenie si toho, že náš reprodukčný cyklus čochvíľa zahrá svoju derniéru. Môže priniesť so sebou aj choroby ako osteoporóza. Po prekonaní tohto prvotného šoku, ktorý je úplne bežný, prichádza otázka. Ako si pomôcť?

Prečo kosti rednú?

Osteoporóza je zákerná predovšetkým tým, že sa nezačne len v jednom okamihu. Bez akýchkoľvek príznakov sa môže v našom tele prehlbovať aj niekoľko rokov.

Bielkovinová štruktúra, ktorú obaľuje vrstva vápnika, je základom ľudských kostí. Čím je táto vrstva vyššia, tým je kosť pevnejšia. Vstrebávanie aj ubúdanie vápnika predstavuje proces, ktorý je v našom tele prítomný počas celého života. Veľkú úlohu v tomto prípade zohrávajú fytoestrogény, ktoré voči strate vápnika účinne bojujú. O väčšinu vápnika žena prichádza v období po ukončení menštruačného cyklu a následne asi počas ďalších pätnástich rokov.


Náš tip: Prečítajte si aj článok Pripravte sa na menopauzu a buďte v pohode.


Rozvinutá osteoporóza dokáže spôsobiť naozaj nepríjemné problémy. Štandardne sa začína úpornými bolesťami kĺbov, chrbtice, neskôr sa môžu prejaviť napríklad zmeny na stavcoch chrbtice alebo až problémy s platničkami. Najnebezpečnejšími sú však zlomeniny. Najčastejšie dochádza k zlomeninám predlaktia, už spomínaných  stavcov alebo stehennej kosti.

Zvýšené riziko problémov

Samozrejme, existujú isté riziká, ktoré zvyšujú predpoklad, že sa u nás rednutie kostí prejaví či už skôr alebo vo vyššej miere. Ide aj o rodinnú anamnézu a o samotný fakt, či sa už problém s rednutím kostí v rodinnom strome vyskytol. Problémy nastávajú aj vtedy, ak ste mali v detstve stravu chudobnú na vápnik alebo bol prísun vápnika a vitamínu D počas vášho života zanedbaný.

V prípade, ak sa v rodine vyskytol problém s rednutím kostí, zvyšuje sa u vás riziko jeho vzniku až dvojnásobne.

Stres neprospieva človeku v žiadnom ohľade, a to platí i pre obdobie menopauzy. Dlhodobo zvýšená hladina stresového hormónu spôsobuje stratu svalovej hmoty, a tým sa podieľa na vzniku osteoporózy. Nadmerné požívanie alkoholu obmedzuje vstrebávanie vápnika v čreve a nikotín zas nedovoľuje estrogénu chrániť kosti.

Čo vám môže pomôcť?

Hormonálna liečba je mnohokrát spojená s ďalšími nežiadúcimi účinkami. Nevyhovuje preto každému a mnoho žien ju odmieta. V tomto prípade sa spoľahnite na výživové doplnky a zmenu životného štýlu. Pravidelné cvičenie chráni kosti nielen zvonku, ale aj zvnútra. Do jedálnička zaraďte potraviny, ktoré sú bohaté na vitamín D, ktorý pozitívne ovplyvňuje metabolizmus kostí.

Osteoporóza vitamín D - Feminox.sk

Pomôcť môžu aj doplnky stravy, ktoré obsahujú najmä vápnik – základnú stavebnú zložku kostného tkaniva. Fytoestrogény, ako napríklad sója, bylinky ako angelika lekárska a ženšen, najčastejšie poskytujú ženskému telu dostatok živín, ktoré sú v období menopauzy veľmi potrebné. V neposlednom rade nezabúdajte ani na správny pitný režim.

Zhrnutie

  • Menopauza nepriaznivo oplyvňuje aj vaše kosti a vedie k vzniku osteoporózy.
  • Zvýšené riziko osteoporózy očakávajte, ak sa už v rodine vyskytla, ak ste v dlhodobom strese alebo fajčíte.
  • Pravidelné cvičenie, vitamín D a vápnik vaše kosti chránia.